Thursday, June 25, 2009

exam dah abes, relax time

Ye….EXAM DAH ABES…cuti kali ni aku akan bercuti bersama family coz semue ade kat rumah…mlm abes exam trus aku habiskan novel ni…hehe

Warkah Cinta Berbau Syurga……

Mungkin aku agak lambat dari pembaca novel2 PTS yg lain krane buku yg ku baca hasil tulisan A. Ubaidillah Alias ini merupakan cetakan yg kedua slpas thun 2008…biar lambat asalkan selamat…Mungkin aku xbole nak promote dh buku ni sementelah mmg dah ramai yg dah bace aku tahu tp mgkin bole aku wat post mortem ckit tuk novel ni…

Watak utamanya Amir Mukhlis, seorang plajar Maahad Tahfiz dari Kelantan yg berjaya melanjutkan plajarannya ke Mesir. Namun sebelum itu beliau d uji dgn kehadiran Wardah, seorang gadis yg pintar dan cantik yg lahir dari keluarga yang agak senang tetapi amat mementingkan kebendaan. Wardah cuba untuk menawan hati Amir melalui surat2 nya tetapi malangnya Amir tidak mengendahkan permintaan Wardah tentang hubungan yg dirasakan satu kelalaian bg remaja ISLAM spt mereka.. Tanpa disedari, Amir juga turut jatuh hati dgn Wardah ttpi merhasiakannya krana tidak mahu menjanjikan satu hubungan yg tidak pasti akan kekal hingga ke perkahwinan.

Aku rase aku brsetuju dgn keputusan serta cara pemikiran Amir yg dirasekan cukup tegas dalam soal perasaan ini.Beliau amat mempercayai bahawa semua orang telah ditentkan jodohnya, hanya perlu tunggu ianya datang sahaja. Sama seperi prinsip yg dipegang oleh Ustazah Nilam Sari yg pernah diajarkannya kpd penghuni Aspuri SMAD… hmmm teringat la pulak…

Akhirnya krana tiada pengakuan tentang perasaan Amir, Wardah terpaksa bernikah dgn pilihan keluarganya. Amir pula tidak berani untuk menghalangnya. Amir melanjutkan pelajarannya ke Universiti Al Azhar. Di sana beliau bertemu dgn Balqis yg menjadi bunga idaman Rozmi dan Izzuddin iaitu sahabat2 Amir sendiri. Hal ini menjadi lebih genting apabila Balqis menolak lamaran Izzuddin dan Izzudin menemukan surat dari Balqis untuk Amir. Izzudin tersalah sangka terhadap Amir yg difikirkan telah mengkhianati sahabat sndiri…persahabtan mereka menjadi renggang.

Balqis pula menyimpan perasaan terhadap Amir selain berasa terhutang budi kerana Amir telah menolongnya beberapa kali..Amir masih samar tentang perasaannya sendiri. Tanpa disangka, hatinya turut tertawan kpd Balqis selepas menerima takdir yg Wardah telah meninggal dunia.
Namun ALLAH masih ingin menguji beliau di saat2 sem akhir d Al Azhar apabila beliau telah disahkan menghidap Barah Otak. Namun beliau Redha dgn takdir ini dan berusaha bersungguh2 untuk mendapatkan segulug ijazah untuk kebanggaan ibu bapanya d Malaysia.
Kesudahannya, pembedahan Amir berjaya dilangsungkan sejurus beliau pulang ke Malaysia ,dan beliau lulus dgn baik dan berjaya menjadi Graduan Al azhar

Aku sgt terkesan dgn crite ini krana ketabahan yg ada dlm diri Amir MUkhlis apabila mengetahui dia hanya dapat bertahan selama 6 bulan sahaja menurut kata doctor. Beliau tetap menjalani hidupnya spt biasa d samping cuba menyedarkan Balqis spaya jgn menaruh harapan kpdnya.

Aku trut mengagumi Amir Mukhlis spt aku mengagumi Sumayyah dlm Salju Sakinah…

0 comments: