Sunday, June 14, 2009

PENGKHIANAT AKAN DIDAKWA!!!

Anggap lah kali ni smbungn cite Jalan2 cari Pasal yg ke2....dis week aku ade exam ditambah dgn assignment2 Account yg x putus tibe, membuatkan aku rase mcm nak cepat je abes blaja....tp tu lah, ade lg 2 thun aku kat cni. So, kene sabar lah kan....

Kali ni, Jumaat kelmarin aku bersama kawan2 ku outing ke sekitar KL....jalan2 lg n shopping la ckit
2. Kiterang kuar lmbat coz Umi de dscusion n aku pulak ade keje yg nk kene bereskan trmasuk g jumpe Cik Khairulzain. Dah lar dtg pg tu, beliau xde. terpakse lar tunggu lpas Solat Jumaat.

Beli cd,brg2 ckit...shopping lar coz last week kan xsempat nk shopping...d satu tempat yg aku rase xperlu lah aku sebutkan name tmpat itu rasenye. Kiterang shopping dulu pastu bru makan...


Pengalaman tawar menawar time shopping pun ok gak.Bnyak gak skill aku tambah...hehe. yg menariknye, time kiterang masuk lif kat tempat tu, ade sesuatu yg sgt menarik untuk diperkatakan. Cube tgok gambar kat bawah ni :



Apekah yg cbe mereka cube sampaikan? Tempat ni pusat membeli belah,tapi knape mereka menggunekan perkataan “ PENGKHIANAT” ? Mereka merujuk kepada sape? First time kiterang tgok signboard ni, kami wat xtau jugak lar....gelak2 je.

Pastu time masuk surau tuk tunaikan Solat Maghrib kami bace lar poster pasal salah laku kat situ antaranya laki gay wat xsenonoh kat dalam lif, mencuri n ade lar kelakuan laen yg agak meloyakan tuk aku sebut d cn.
Lpas tu kami pun masuk lif tuk turun ke tgkat bawah. Skali lg ayat “PENGKHIANAT AKAN DIDAKWA” menjadi topik perbualan kami.

“Pelik lah dierang ni.ni kesalahan bahasa ni.apesal lar word “pengkhianat” yg digunakan?” kate Umi.


“ Tu lah, nak kate kat cni balai polis, bukan. Apesal nak main khianat2 lak ni,” sambutku lagi.
Kami menyambut kate td dgn gelak tawa sendiri. Sendiri komen, sndiri ketawa lar...


“ Ke dierang ni kate orang2 yg kat dalam poster td pngkhianat? Tp gay tu consider pgkhianat ke?” sambung Shaza.


“ Ni bole kire vandalisme ni,” Umi membuat kesimpulan dgn bgtu cepat skali.


“ Kalau cakap pesalah ke, pelaku salah laku moral ke, bole lar gak trime. Ni, pengkhianat lak yg diguna pakai. X sesuai lar...,” kate ku, selaku student yg dah amek BM sem lepas (up ckit dari Umi).


“Jaga2, PENGKHIANAT AKAN DIDAKWA!!!” kate Shaza.



-“ Ingatkan ni beg corak kartun.”

- ‘bukan, ni bukan corak kartun, ni jenama punya. Mahal lor.”


Soalan aku kpd Umi, kenal x dialog ni? Huhu.

4 comments:

3p4h said...

Penggunaan perkataan 'pengkhianat' tu dgunakan utk menunjukkan btapa jahat,zalim,teruk dsb utk org2 yg menyalahgunakan/merosakkn bnda 2.

Kira ekspresi marah yg amat la 2.. He5..

ATIE said...

oh...cmtu ke?tp rasenye ttp xsesuai lar...bahasa melayu ni pnuh dgn tatasusilanya...

Umi HuMaiRa' said...

ewah2....mu jaga mu.ingat ek malam tadi aku janji pe?

ATIE said...

eleh...aku lupe dah.hehe