Monday, May 25, 2009


ISTIMEWANYA WANITA

1. Benda yang mahal harganya akandijaga dan dibelai serta disimpanditempat yang teraman dan terbaik.Sudah pasti intan permata tidakakan dibiar terserak bukan? Itulahbandingannya dengan seorang wanita.

2. Wanita perlu taat kepada suami,tetapi tahukah lelaki wajib taatkepada ibunya 3 kali lebih utamadaripada kepada bapaknya?

3. Wanita menerima warisan lebihsedikit daripada lelaki, tetapitahukah harta itu menjadi milikpribadinya dan tidak perlu diserahkankepada suaminya, sementara apabilalelaki menerima warisan, iaperlu / wajib juga menggunakanhartanya untuk isteri dan anak-anak?

4. Wanita perlu bersusah payahmengandung dan melahirkan anak, tetapitahukah bahwa setiap saat dia didoakanoleh segala makhluk, malaikatdan seluruh makhluk ALLAH di muka bumiini, dan tahukah jika ia matikarena melahirkan adalah syahid dansurga menantinya? Di akhiratkelak, seorang lelaki akandipertanggungjawabk an terhadap 4wanita,yaitu: Isterinya, ibunya, anakperempuannya dan saudara perempuannya.Artinya, bagi seorang wanita tanggungjawab terhadapnya ditanggungoleh 4 orang lelaki, yaitu: suaminya,ayahnya, anak lelakinya dansaudara lelakinya.

5. Seorang wanita boleh memasuki pintusyurga melalui pintu surgayang mana saja yang disukainya, cukupdengan 4 syarat saja, yaitu :sembahyang 5 waktu, puasa di bulanRamadhan, taat kepada suaminya danmenjaga kehormatannya.


6. Seorang lelaki wajib berjihadfisabilillah, sementara bagi wanitajika taat akan suaminya sertamenunaikan tanggungjawabnya kepadaALLAH, maka ia akan turut menerimapahala setara seperti pahala orangpergi berjihad fisabilillah tanpaperlu mengangkat senjata.

Masya ALLAH ! Demikian sayangnya ALLAH pada wanita .... kan?

0 comments: