Monday, May 4, 2009

POS TOHOI 4

YANG BARU XPERLU TINGGALKAN YG LAMA..

Pd 24-29hb April yg lalu aku serta kwan2 JASA yg laen tlah brpgram d POS tOhOI, Gua Musang. Kg ini merupakan kg angkat kesayangan kami krn hbungan yg mmg erat antara adok2 n amek2
serta anak2 agkat UIA. Pd kali ini sekitar 40 org shj yg berpluang ke sane.ini krana kbnyakan cnior kami sedang praktikal, junior2 pula tlah pulang ke rumah krana abes exam awal smntara ade yg mngmbil pluang ini utk bercuti terutama Econs student coz ramai yg akan amek short sem. Laen lak hal nye dgn aku, walau pun amek shot sem, tp aku ttp join pgram ni as ASST HC DNI coz mgkin Tohoi 5 nnt aku praktikal lak time tu.

23hb- mlm ni seawal jam 9 pm kami tlh brkumpul d tgga besar.tp
aku, Umi n Shaza ngelat ckit.kiteorang trun dlm kul 11.hehe.ni sbab Shaza n Umi kuar n balek lmbat.nk dkat kul 10 bru smpai uia.duk kt tgga besar smpat jumpe Abg Zul n Abg Nazim yg still support kami.smpat dgr pnglaman dierang yg bru start praktikal 3 hari...klakar la gak..smpat ajak abg Nazim sume join tuk pgram Ganu nnt.kami btolak tepat jam 12pm mlm tu.kiterang naek bas Khas.best coz psang Cd cite Kungfu Panda.Layan je lar....pastu Abg Ali lak g psg cite Shuttle. Ku trus la tido smpai kt Masjid Gua Musang.

24hb- pg tu kami
sarapan kt Kuala Betis b4 trak Abim n Helax tu smpai. Trak JHEOA pula akn mnyusul ptg nnt bersame A. Peja, A. aNep n Aziz..kami smpai d kg dlm jam 10.30 pg cmtu. kemas trus tuk Opening Ceremony kul 2ptg tu...arini kami Dni rest lg n prepare tuk esok je coz esok 3 event mnuggu iaitu Iqra’ class 1&2 n Fardhu Ain skill.ptg tu kami smpat Mahabbah visit. Aku, Ina, Diba, Umi,abg Zaid, Faed,aziz n ramai lg lar dpt kat kg baru.. ape lg, merahang la panas nye kat sane...hehe.tp sabar je la kan.Mlm ni, Alhamdulillah solat jemaah kami mndapat smbutan.ramai org kg yg dtg. ni sebab aku n Abg Zaid yg gerak ajak org kg kat tepi balai tu...lgpun mlm ni dierang xde kelas dewasa lg..mlm tu sesi bersama Tok Batin n tlong Sport packing brg dierang. agak lmbat tdo coz kmas tmpat tido laen lg,dgn keadaan yg gelap tp kami mandi jgak je mlm tu...n ready tuk qiamulail sok...

25hb- pg tu aku trjaga jam 4.45 tp tgok bdak laki gelap je.bdak laki pun xckp ape2 so aku smbung tido smpai tjaga kul 5.30 Ina kjut. trus solat Subuh. rupenye saje je kansel kan Qiamulail coz bdak laki tdo lmbat dlm jam 2.30 n dierang penat. xpe lar cmtu...arini d mulakan dgn exercise pg.
aku n Abg Ali tlh d interview oleh krew RTM yg turut join pgram kami spnjang 6 hari ni.. Abg Ali mnceriakan kami semue dgn adik2 yg laen smase exercise tu. tnpa dsgka,seorang adik tu tlah muntah cacing. yg mnakutkan lg, cacing tu sgt besar lbih kurang 10cm...xtau lar Kesihatan wat keje ke x tuk bg bdak2 ni mkn ubat cacing slma ni. Atau pun factor bdak2 ni yg slalu berkaki ayam ke sane ke mari....sedih tgok..pg tu mahabah visit. mase nak g kg Baru, Daman adik beradik angkat ku yg baru tlh tercedera d kaki tetusuk dawai pagar kat ctu. Nseb baek abg Ali n Khairil lalu kat ctu tolong sapu ubat sume. pg tu gak org gotong royong tp kami Dni ready tuk Iqra’ class..kami bgerak seramai 4 org tuk mngajak org kmpung tuk ke klas Iqra. Alhamdulillah kelas ini mndapat sambutan. Ustazah Zainun juga trut membantu kami. lpas lunch trus prepare tuk Solat Zohor n jam 2pm kami mulekan dgn Fardu Ain skill. kali ni pnduduk kg terbhagi kpd 4 pgram. ade skill laki iaitu trim rambut, skill wanita masak dadih,fardu ain skill n satu lagi modul. pnat mmg penat tp nseb baek Abg Ali bnyak tolong kami...ptg lak g tolong Modul grooming adik2.aku lak kene lap adik2 yg baru mandi. best tgok dierang mandi dgn syampu rmbut n sabun pastu gosok gigi lg, tukar baju baru lak pastu.Sufee HC mOdul pun same2 mandi ngn Epi kat situ.bdak laki lak cari buluh tuk main rakit ramai2 sok...bestnyer...mlm ni solat still ade yg dtg b4 dierang g kelas dewasa tu. mlm ni video show tp HC2 n mainboard pgram wat miting pasal problem 2 hari pgram ni. last blek umah mandi n tdo...

26hb-
pg ni kami mulekn dgn exercise lg..pg ni kami akn jungle trekking ke GUa PERalen tp mngikut jalan atas bukit. kat sane kami berpeluang tuk melihat sendiri penanaman herba utk mengubati pnyakit2 kronik. jalan agak mencabar. Aku lak xpakai kasut,pkai sandel je.tp still ok jer. hehe.smpai d sane mndgar cite tntg asal usul Gua n lubang2 kat ctu yg d critekan oleh Abg Jungle n Cik Zainal. smpat bgmbar n trun ikut jalan sungai. penat mmg penat tp nak wat mcm mane.ptg tu lpas Zohor kami Dni jalankn klas Iqra kami. mseh mndapat sambutan tp kami bergerak sendiri tnp Ustazah arini. Bdak2 pun blaja gak yg d bantu oleh Abg Ali, Khairil, Melisa n de gang. Modul lak wat seminar UPSR ,ade yg tanam pokok, cat kelas. ptg ni mmg penat tp seronok blajar wat n main rakit.tp aku mlas nk naek coz tkut baju basah mls nk tukar dah nak g solat nnt. Abg Zaid pun same. Umi pun same. DNI mmg sehati lg sejiwa..so duk melepak je la smbil tgok dierang maen air n rakit. Tolong balutkan luka Adi @ Era iaitu adik angkat aku yg luke jarinye coz terkena parang. Mlm tu kami tgok Video Show cite Brain Scan, agak best lar gak coz tgok ramai2 kot. lpas briefing tuk Sport Day sok, balek, mandi tdo lar ape lagi....

27hb- pg ni Alhamdulillah kami dapat tunaikan Qiamulail yg tertangguh aritu....seawal jam 5 pg lg kami bgun n bersama2 sujud kpd
Allah Yang Maha Esa...lpas Solat Subuh,kami mgambil kesempatan tuk berehat dulu krn ramai d antara kami yg kurang sehat. mgkin sebab cuaca yg sgt panas kat cn. b4 tdo pg tu, aku mandi dulu n xsangka aku lak yg diserang selsema sebelum Demam pg tu. dalam keadaan tu, ku still bgun tuk tolong Sport Day. Walaupun sebelah tgn pgg saputangan,sbelah lg sibuk wat keje...tarik tali menyaksikan pasukan Uia bertemu dgn org kampung d final, lelaki dan perempuan. yg perempuan la kuat coz menang skali b4 wat2 kalah kat final.hehehe...xsangka kan..tp of course la aku xjoin tarek tali tu. takut aku lak yg kene tarek dek tali tu....tp ptg tu lpas Zohor aku tpakse off 3 jam tuk rest coz aku demam tp ptg tu still lak aku g join kak Ayu sume ni mandi sungai. malam tu demam mcm nak ok tp aku still tahan tuk slot DNI esok. Bak kate Abg Ali, gune kan kuase Psikologi control diri. Tp suare aku dah start serak n batuk..mlm tu rest n tido.

28hb- pg ni ready tuk kenduri ptg ni..DNI bertembung dgn kelas memasak so kami combine trus lar jawabnye...seronok tgok dierang blajar masak sambil jerit “ alif anbalik a, alif entek i, alif masoi u, A,I, U”. Ni la kepuasan bg kami Dni. ramai lak yg membantu tp arini ku yg kene kondak coz Abg Zaid kene interview n tolong wat meja n bangku buluh dgn dak laki laen..tp last skali sume pun ok jer. kami pun trut bersame2 wat nasi dalam buluh n ubi kayu campur ikan bilis..sedap....yg laen lak blaja wat anyaman....ptg tu Closing ceremony berlangsung dgn jayanye...Asar tu Balai Peninjol penuh dgn jemaah yg Solat Asar bersama Org2 kg..lpas tu tahlil pun berlangsung dgn jaya nye. Habis la tugas kami Dni tuk pgram ni. ptg tu kenduri pnuh dgn gelak ketawa kami dgn org kg coz Abg Ali bertindak sbg DJ. Org kg kali ni bertambah sampai 5 kali dek lauk yg banyak sangat. siap tapau lg tu....aku, Umi n Hajar jg tmpat air...ptg tu tolong basuh pggan mngkuk kt catering. Ade watak Cinderella n “Sonow White” versi Abg Ali...mlm tu lak kami d hiburkan dgn Malam Kebudayaan. mcm2 persembahan ade. Nasyid pun ade. Dikir Barat pun ade. Yg best nye ade lagu Oh Alek tu lar...sedih pun ade. lpas tu kami UIA lak wat persembahan. lupe nk ckap, tema mlm tu ialah Asli Islam. So kami pkai bju kurung n baju Melayu la.bdak laki siap wat samping tepi lg. dierang wat gimik dulu b4 masuk pentas. Nyanyi lagu Senyum. Pastu kami pmpuan lak masuk duduk kt depan nyanyi lgu Doa Perpisahan, Sayonara, Salam Mesra and last skali Alif Ba Ta....mase duk depan tu bole tgok muke masing yg sedih nak berpisah dah yela, malam ni adalah malam last kami d cn..last skali AcARA Sewang. Agak best tgok dierang, dak laki sume sewang, ngan abg2 kameraman tu skali ngn Cik Farid skali. nmpak teruja je dierang...pastu dah settle sume baru kami brgambar ikut Biro. Sport dulu. Pastu Prep n tech dgn PA System dierang, Module, pastu kami Dni dgn gaye Nasyid kami.haha....mlm tu mkn kek besday aku, Baem, kak Ayu, ZAm. Mlm tu sume biro kene siapkan report.mcm wat assignment lak....last tido n rest.
29hb- pg ni kami truS kemas brg n OR. Lpas breakfast kami ke rumah family angkat wat kali terakhir. Arini gak baru jumpe dgn kuarga angkat yg lg satu tu, Adok Chali Itam.rupenye baru balek 2 hari dari Perak. Yg special nye ayah angkatku ini, die pandai Speaking tu,jgn maen2.best la borak ngn die. Walaupun mate die macam ade sakit ckit tp die still bole jalan lg. ku, Melisa, Daman dapat pisang, gelang, rantai dari kuarga angkat. xlupe dapat tempo dari Amek Abok...sedih nak berpisah dgn dierang tapi apakan daye....sempat borak dgn geng Nora, beliawanis kg ni .cantik2 dierang ni. kami tgkap gambar n sempat nyanyi nasyid dgn dierang. Kami di hantar dgn air mata oleh pnduduk kg Pos Tohoi. Aku naek pajero dgn Kak Ayu, MUn, Zam, Umar, Baem, Afiq. sampai d Masjid gua musang dlm jam 11.30. tggu yg laen dulu tuk wat post mortem. Bertolak dr masjid ke KL tepat jam 3ptg selepas post mortem..anta geng2 bdak Kelantan g KTM dulu. Umar balik umah pakai kain pelikat je...Faed lak dgn imej baru, xpakai spek mate coz spek mate kene pijak dek org....sampai d UIa dlm 9pm camtu lar..
Tuk pgram kali ni, ape yg dapat ku simpulkan committee kali ni sgt komited. mgkin di sebabkan bilangan kami cume sekitar 40 org je, mmbuATkan kami sgt rapat antare satu same laen. Abg Ali n Abg Sham mghidupkan pgram kami dgn gelak ketawa mereka...Sport & Welfare mcm AYAH kami yg menjaga kebajikan kami, Module mcm KAKAK kami yg menjaga adik2 kami, Catering lak mcm IBU kami yg menjaga makan minum kami, DNI mcm USTAZ yg guide kami, Multimedia mcm CAMERAMAN yg tgkp gmbar kami tiap masa, kami cume perlu posing saje, Special Task mcm ABANG kami yg membahagi2kan barang kpd adik2nye, Prep N tech lak mcm TNB yg mmberi cahaya dalam kegelapan kpd kami, PC mcm CIKGU2 kami...mainbOard lak xtau sbg ape. Xfikir lg. utk pertama kali nye Biro DNI berjaya digerakkan dgn sepenuhnye dan menjadi BEST BIRO tuk pgram ni mengikut kate Mainboard n Abg Sham la kan. Semestinya Abg Zaid n aku sbg HC &ASST sgt gembira dgn kjayaan ini krane ini lah kjyaaN JASA bersama sebenarnye..semoga perjuangan ini tidak terhenti d cn sahaja...Wallahualam.

0 comments: